Proč barefoot?

Barefoot obuv


Z toho, co na sobě nosíme, je obuv nejvýznamnějším zásahem do přirozeného fungování lidského těla.

Barefoot obuv je navržena tak, aby co nejvíce respektovala anatomii chodidla i nohy, a zároveň co nejméně ovlivňovala jejich přirozenou funkci.

Boty těsné, neohebné, s podpatky či střižené do špičky logicky způsobují problémy známé jako vbočený palec, bolesti zad a kloubů, kladívkové prsty, ploché nohy, plísně, kuří oka, zarůstání nehtů či ostruhy.

Neuvěřitelně živé složení chodidla s 200 000 nervovými zakončeními, 33 svaly, 28 kostmi a 19 šlachami potřebuje ke správné funkci především volný prostor, častý pohyb a konstrukci boty umožnující správný polohocit.

BAREFOOT V PRAXI ZNAMENÁ:

Široká špička boty – dostatek místa pro prsty, které se mohou dostatečně roztáhnou, opírat a odrážet, bota nedeformuje nohu a zachovává přirozenou hybnost nohy.

Nulový podpatek a žádná podpora klenby – noha a následně celé tělo jsou ve svém přirozeném a vyváženém nastavení, klouby jsou centrovány a nožní klenba je přirozeně stimulována.

Podešev pružná podélně i příčně – noha dostatečně čte terén a mozek tak získává zásadní informace potřebné pro udržení rovnováhy, při odrazu dochází k optimálnímu přenosu síly na podložku.

A jak chůze v barefoot obuvi působí na fungování nohou?

Velký prostor ve špičce umožňuje efektivní roztažení prstů a uchopení terénu a to umožňuje správnou práci chodidel a posílení svalů přednoží a prstů. Tenká a pružná podešev způsobuje správné fungování polohocitu( propriocepci) a může tak naplno z chodidel proudit velké množství podnětů do mozku, který pak vše vyhodnotí a spustí vhodný pohybový program.
Není to sice úplně dokonalé, jako kdyby nohy byly bosé, ale proti tlusté, tvrdé a nepoddajné podrážce klasické boty získá mozek nesrovnatelně bohatší informace. Další výhodou je přirozené posílení kotníků. Barefoot obuv totiž nefixují kotník v pevném zašněrování a nohy tedy musí vyhledávat oporu a stabilitu zevnitř sama sebe a ne s pomocí pevné boty.

Využívají se vlastní zdroje, vazy okolo kotníku a kolena, svaly chodidla, lýtka i stehna, které v každém kroku stabilizují plosku, kotník, koleno i kýčel.

Proč barefoot
facebook